Články vlastní: Bioaktivní metabolity mořských hub: secobatzelliny
Publikováno: Sobota, 24.11. 2018 - 18:49:20 Od: Prof. Patocka

Bioaktivní metabolity mořských hub: secobatzelliny

Mořské houby jsou nevyčerpatelným zdrojem významných  biologicky aktivních molekul (Higa et al., 1994). Takovými houbami jsou  i hlubokomořské houby rodu Batzella, které jsou bohatým zdrojem mnoha biologicky aktivních látek (Imhoff, 2016), zejména pyrrolových alkaloidů (Sakemi a Sun, 1989) jako jsou batzelliny (http://toxicology.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=334 ).

Secobatzelliny jsou strukturními analogy bazellinů a objevitele zaujaly tím, že inhibovaly fosfatázovou aktivitu kalcineurinu.  Secobatzellin také inhiboval peptidázovou aktivitu lidského apoptotického proteinu  CPP32 (Fernandes-Alnemri et al., 1994) a obě sloučenuiny vykazovaly in vitro cytotoxicitu proti buněčným liniím P-388 a A-549 (Gunasekera et al., 1999).

Zájem o batzelliny a další pyrroloiminochinolonové alkaloidy se zvýšil poté, co bylo prokázáno, že vykazují selektivní cytotoxicitu proti buněčným liniím rakoviny pankreatu, mají nízkou toxicitu vůči normálním buňkám a dají se poměrně snadno syntetizovat (Shinkre a Velu, 2007; Guzmán et al., 2009). Rakovina pankreatu je čtvrtou hlavní příčinou úmrtí na rakovinu ve Spojených státech a prognóza onemocnění je velmi špatná. V době objevení se prvých příznaků nemoci již obvykle existují metastáze a tak ani moderní kombinační terapie nepřinesly očekávaný pokrok.

American Cancer Society odhaduje, že 93 % pacientů zemře během pěti let po diagnóze, což zdůrazňuje potřebu nových léků na léčbu této nemoci. Asi u 90 % pankreatických adenokarcinomů zprostředkovává angiogenezi nádorů vznikajících mutací Ras interleukin 8 (IL-8). Nadměrná exprese IL-8 u pankreatických nádorů podporuje nádorovou angiogenezi a aktivuje signalizační dráhy přežití (survival signaling pathways).

Pyrroloiminochinolonové alkaloidy typu batzellinů mají schopnost inhibovat produkci IL-8 buňkami pankreatu a mohly by tak přinést novou naději do terapie tohoto zákeřného druhu rakoviny (Guzmán et al., 2017; El-Demerdash et al., 2018).

El-Demerdash A, Atanasov A, Bishayee A, Abdel-Mogib M, Hooper J, Al-Mourabit A. Batzella, Crambe and Monanchora: highly prolific marine sponge genera yielding compounds with potential applications for cancer and other therapeutic areas. Nutrients, 2018; 10(1): 33.

Fernandes-Alnemri T, Litwack G, Alnemri ES. CPP32, a novel human apoptotic protein with homology to Caenorhabditis elegans cell death protein Ced-3 and mammalian interleukin-1 beta-converting enzyme. J Biol Chem. 1994; 269(49): 30761-30764.

Gunasekera SP, McCarthy PJ, Longley RE, Pomponi SA, Wright AE. Secobatzellines A and B, two new enzyme inhibitors from a deep-water Caribbean sponge of the genus Batzella. J Nat Prod. 1999; 62(8): 1208-1211.

Guzmán EA, Harmody D, Pitts TP, Vera-Diaz B, Winder PL, Yu Y, Wright AE. Inhibition of IL-8 secretion on BxPC-3 and MIA PaCa-2 cells and induction of cytotoxicity in pancreatic cancer cells with marine natural products. Anticancer  Drugs. 2017; 28(2): 153-160.

Guzmán EA, Johnson JD, Carrier MK, Meyer CI, Pitts TP, Gunasekera SP, Wright AE. Selective cytotoxic activity of the marine-derived batzelline compounds against pancreatic cancer cell lines. Anticancer Drugs. 2009; 20(2): 149-155.

Higa T, Tanaka JI, Kitamura A, Koyama T, Takahashia M, Uchida T. Bioactive compounds from marine sponges. Pure Appl Chem. 1994; 66(10-11): 2227-2230.

Imhoff JF. Natural Products from Marine Fungi—Still an Underrepresented Resource. Mar. Drugs 2016; 14(1): 1-19.

Sakemi S, Sun HH. Batzellines A, B, and C: Novel pyrroloquinoline alkaloids from the sponge Batzella sp. Tetrahedron Lett 1989; 30: 2517-2520.

Shinkre BA, Velu SE. Total Synthesis of Secobatzelline B. Synthetic Communications,2007;  37(14): 2399-2409.