Články vlastní: Cytotoxické polyacetyleny mořských hub rodu Petrosia: Současné poznatky a perspe
Publikováno: Čtvrtek, 22.02. 2024 - 09:36:15 Od: tox

Cytotoxické polyacetyleny mořských hub rodu Petrosia: Současné poznatky a perspektivy

Mořské houby rodu Petrosia (čeleď Petrosiidae), jsou značně rozšířenou skupinou mořských organismů osídlujících moře od vod mírného pásma po moře tropické a od přílivové zóny až po hluboké vody. Čeleď Petrosiidae, kterou poprvé popsal v roce 1980 Van Soest (2001), obsahuje dnes čtyři rody, z nichž nejstarší je rod Petrosia (Vosmaer, 1885). Tato skupina organismů je známa svou rozmanitostí bioaktivních sloučenin a jejich potenciálem v léčbě různých onemocnění. Houby čeledi Petrosiidae jsou rozšířené ve světových oceánech a jsou známy svou schopností produkce různorodých sekundárních metabolitů. Mezi tyto metabolity patří i cytotoxické polyacetyleny, které prokázaly významný biologický účinek.

Hlavními biologicky aktivními látkami těchto mořských organismů jsou lineární polyacetyleny s větším počtem uhlíků, které mají cytotoxickou aktivitu (Kim et al., 1999). Struktura cytotoxických polyacetylenů izolovaných z rodu Petrosia bývá složitá a může zahrnovat unikátní strukturální prvky. Tyto látky jsou často zkoumány pro svou schopnost indukovat cytotoxické účinky na buněčné úrovni, což naznačuje potenciál v oblasti rakoviny a dalších onemocnění. Takovou zajímavou skupinou polyacetylenů jsou např. látky zvané duryny (A až F), které vykazují cytotoxicitu testovanou na HeLa buňkách v rozmezí IC50 od 0,08 do 0,50 µM (Hitora et al., 2011). Cytotoxické polyacetyleny jsou skupinou biologicky aktivních látek, které jsou předmětem stále intenzivnějšího výzkumu v oblasti přírodní chemie a lékařství. Další zajímavou a durynům velmi podobnou skupinou těchto látek jsou miyakosyny (A až F), které také mají cytotoxickou aktivit (Huo et al., 2022).
      Jiným takovým mořským polyacetylenem izolovaným z mořských hub rodu Petrosia je petrotetrayndiol A.  Petrotetrayndiol Aje také cytotoxický a indukuje zástavu buněčného cyklu a apoptózu v lidských melanomových buňkách SK-MEL-2 prostřednictvím aktivace kaspáz zprostředkované cytochromem c (Choi et al., 2006).
     Na základě dosud provedených výzkumů lze očekávat, že studium cytotoxických polyacetylenů z mořských hub rodu Petrosia přinese další důležité poznatky do oblasti přírodní chemie a biomedicáíny. Tyto látky mohou představovat zajímavé molekuly s potenciálem v boji proti některým onemocněním, což je oblast, která si zaslouží další výzkum.
Hitora Y, Takada K, Okada S, Ise Y, Matsunaga S. (−)-Duryne and its homologues, cytotoxic acetylenes from a marine sponge Petrosia sp. J Nat Prod. 2011; 74(5): 1262-1267.
Huo ZQ, Zhu F, Zhang XW, Zhang X, Liang HB, Yao JC et al. Approaches to configuration determinations of flexible marine natural products: advances and prospects. Marine Drugs, 2022; 20(5): 333.
Choi HJ, Yee SB, Park SE, Im E, Jung JH, Chung HY, Choi YH. Petrotetrayndiol A induces cell cycle arrest and apoptosis in SK-MEL-2 human melanoma cells through cytochrome c-mediated activation of caspases. Cancer Etters, 2006; 232(2): 214-225.
Kim JS, Lim YJ, Im K, Jung JH, Shim CJ, Lee CO et al. Cytotoxic polyacetylenes from the marine sponge Petrosia sp. J Nat Prod. 2001; 62(4): 554-559.
Van Soest RWM. (2001). Porifera, in: Costello, M.J. et al. (Ed.). European register of marine species: a check-list of the marine species in Europe and a bibliography of guides to their identification. Coll Patrimoines Naturels. 200; 50: 85-103.
Vosmaer GCJ. Porifera, Parts Vll-XI. 1885; Pp. 177-368, pls XIX-XXV. In: Bronn HG. (Ed.), Die Klassen und Ordnungen des Thier-Reichs. 1. (Leipzig & Heidelberg) https://www.marinespecies.org/aphia.php?p=taxdetails&id=131847